کد تخفیف کلاسینو

اشتباه کتب درسی ؛ دلایل های وجود خطاهای مهم کتب درسی چیست؟

اشتباه کتب درسی ؛ دلایل های وجود خطاهای مهم کتب درسی چیست؟
اشتباه کتب درسی ؛ دلایل های وجود خطاهای مهم کتب درسی چیست؟

اشتباه کتب درسی ؛ دلایل های وجود خطاهای مهم کتب درسی چیست؟

سید بابک هاشمی نکو کارشناس آموزشی، با تأکید بر اینکه کتب درسی جای آزمون و خطا نیست و بایستی نسبت به اشتباهات مهم آن حساس بود، اظهار کرد: یکی از اشتباهات اساسی این است که کتاب‌های درسی توسط یک یا دو مؤلف تهیه می‌‌شوند.

تغییر در مدیریت تألیف کتاب، عامل بروز اشتباهات اساسی

ایشان افزود: در گذشته کتب درسی حاصل بارش فکری یک گروه متخصص بود اما هم‌اکنون کتاب درسی را یک یا دو نفر تألیف و گردآوری می‌کنند در حالی که باید تیمی از متخصصان کتاب درسی را تهیه کنند و کنار آن متخصصان روانشناسی تربیتی، تعلیم و تربیت و چند نفر از معلمان آن درس حضور داشته باشند.

هاشمی نکو اظهار داشت:‌ باید نظارت شود که آیا کتاب درسی مناسب سن مخاطب است یا نه همچنین تمام حساسیت‌های قومی، جغرافیایی و سیاسی در کتاب درسی لحاظ شود.

وجود اشتباهات مهم در کتاب های درسی پذیرفتنی نیست

هاشمی نکو تأکید کرد: نباید طراحی کتب درسی با آزمون و خطا پیش برود  چرا که تیراژ کتاب‌های درسی میلیونی است و نمی شود گفت چون سال اول اجرای آن است پس وجود اشتباهات اساسی علمی قابل قبول است، کتاب درسی قبل از چاپ باید چند بار بازخوانی و ویرایش شوند اما مشخص نیست این اقدامات به چه صورتی انجام می‌شود که شاهد اشتباهات مهم در کتاب‌ها هستیم.

در ماه‌های اخیر اشتباهات علمی در کتاب‌های درسی خبرساز شده است به‌عنوان نمونه اشتباهات کتاب فارسی پایه یازدهم منتشر شد و هم‌اکنون اشتباهی دیگر در کتاب جغرافیای پایه دهم و کتاب تعلیمات اجتماعی پایه پنجم که طبق اعلام نمایندگان مردم ساری در مجلس شورای اسلامی بابل را مرکز استان مازندران معرفی کرده است، موجی از انتقادات را به‌همراه داشته است.

البته در این رابطه نازیلا ملک‌محمودی سرگروه درس جغرافیای دفتر تألیف کتاب‌های درسی می‌گوید:‌ نقشه‌های مربوط به کتاب جغرافی پایه دهم را سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح در اختیار آنها قرار داده است و موضوع درس کوه‌های زاگرس و البرز است و موضوع شهرها نیست و در راهنمای نقشه نوشته نقاط شهری و به مراکز استان‌ها اشاره نشده است همچنین در سایر دروس مرکز استان مازندران، ساری معرفی شده است.

در همین رابطه وزیر آموزش و پرورش در نامه‌ای خطاب به مسئولان دفتر تألیف کتاب‌های درسی خواستار توضیح دلایل این ماجرا شده است.

همچنین آموزش‌وپرورش استان مازندران در این رابطه عنوان کرده است که در تغییرات چاپ سال ۹۶ کتاب درسی جغرافیای ایران که نام شهری غیر از مرکز استان (ساری) درج گردیده، تغییرات و اصلاحات مذکور بدون نظرخواهی از کارشناسان مربوطه آموزش و پرورش مازندران صورت پذیرفته است.

منبع: ایران توشه

+ برای دانلود بر روی لینک داخل جعبه سبز رنگ کلیک نمایید.
+برای دانلود با سرعت بالاتر ، قبل از کلیک بر روی لینک دانلود ، VPN خود را خاموش نمایید.
+ برای دانلود آسان تر در ویندوز از نرم افزار IDM و در اندروید از ADM استفاده نمایید.
+ فایل ها را با Adobe Reader اجرا نمایید.

(چنانچه مشکلی برای دانلود دارید اینجا کلیک کنید)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانسیون مطالعاتی کنکور