عزم نمایندگان برای بیتأثیر کردن سوابق تحصیلی در کنکور
تلاش نمایندگان برای بی تأثیر کردن سوابق تحصیلی
تلاش نمایندگان برای بی تأثیر کردن سوابق تحصیلی
به گزارش وب سایت ایران توشه، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران یکی از سدهای اجرایی نشدن سند تحول بنیادین را آزمون سراسری دانست و گفت: شیوه پذیرش دانشجو به روش تستی در چند ساعت محدود آموزش و پرورش را به شدت متاثر و آسیب پذیر کرده است.
ایشان بیان کرد که نگرانی ما این است که برای اجرای مطلوب سند تحول بنیادین کنکور یک مانع اصلی است و اجازه اجرای این سند را نمیدهد.
نویداد نیز افزود: ما در سند تحول به دنبال تربیت شش ساحته دانش آموزان هستیم بنابراین که بچهها و خانوادههای انان فقط دروس فیزیک، ریاضی و شیمی را مطالعه میکنند برای موضوعات سند تحول بنیادین وقت گذاشته نمیشود.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اظهار کرد: به طور مثال در پایه دوازدهم سی و پنج ساعت حضور دانش آموزان در مدارس زیاد است و باید به بیست و چهار ساعت تقلیل یابد تا محصلان در زمان باقی مانده به دروس کنکور خود بپردازند. این پیشنهاد در شورای عالی آموزش و پرورش پذیرفته نشد.
ایشان در ادامه صحبتهای خود بیان کرد: این پیشنهاد به این دلیل رد شد که باید از زمان دروس مختلف کاسته میشد در این صورت هیچ مدرسهای نپذیرفت که از زمان دروس ریاضی و فیزیک کاسته شود بنابراین باید از زمان دروس جدید مانند مدیریت خانواده و یا مطالعات فرهنگی کاسته شود که این دروس، دروس اصلی مورد تاکید سند تحول بنیادین است.
نویدادهم بیان کرد: بنابراین کنکور به ما اجازه نمیدهد که این تحولات اتفاق بیافتد. اخیرا بحثی در مجلس شورای اسلامی مطرح سد که کمیسیون آموزش و تحقیقات بدون دعوت از کارشناسان آموزش و پرورش این بحث را پیگیری میکند.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اظهار کرد: براساس قانون سنجش و پذیرش دانشجو سال نود و دو سابقه تحصیلی باید مبنا باشد و سازمان سنجش باید به صورت تدریجی این موضوع را عملیاتی کند تا سال اول حداقل بیست و پنچ درصد و تا پایان پنج سال به حداقل هشتاد و پنج درصد برسد.
نوید ادهم بیان کرد: اکنون تعدادی از نمایندگان به دنبال این هستند که سابقه تحصیلی بی تاثیر و هیچ نقشی در پذیرش دانشجو نداشته باشد. این پیشنهاد مغایرت صد درصدی با روح قانون سال نود و دو دارد و باعث بی عدالتی آموزشی میشود، زیرا بچههای مناطق محروم که دسترسی به مافیای آزمون سراسری ندارند و به کلاسهای تست زنی نمیروند و متکی به کلاسهای درس هستند، از این رقابت بازمی مانند.
نوید ادهم با بیان اینکه این تصمیم خطرساز است و باعث بی اعتبار شدن برنامه درسی میشود اظهار داشت: اگر این تصمیم را نمایندگان بگیرند به زبانی بیان کردند که سند نباید در مدارس اجرا شود.
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: به طور جدی از ریاست مجلس، کمیسیون آموزش و تحقیقات و نمایندگان به عنوان یک کارشناس درخواست دارم اجازه ندهند این پیشنهاد اتفاق بیافتد و بر قانون پایبند باشند تا حضور در مدارس دانش آموزان جدی گرفته شود سابقه تحصیلی مداخلهای در پذیرش آنان داشته باشد.