کد تخفیف کلاسینو

روزانه چند ساعت درس بخوانیم؟

برای رتبه برتر شدن چقدر باید درس بخوانیم؟

روزانه چند ساعت درس بخوانیم؟

این مقاله توسط مشاور ایران توشه سرکار خانوم هدی مهربان برای شما نگاشته شده است

 

این یکی از پر تکرار ترین سوالاتیه که از مشاوران پرسیده می شه. اینکه برای قبولی در فلان رشته و یا به دست آوردن فلان رتبه به روزی چند ساعت مطالعه نیازه؟

برای همین می خوام یک بار برای همیشه برات کامل توضیح بدم. ببینید بچه‌ها کنکور یک رقابته نه یه امتحان فردی، شبیه امتحان های مدرسه. یعنی توی امتحان مدرسه، نمره ی شما فقط و فقط به میزان تلاش خودت بستگی داشت اما در کنکور موفقیت شما به نسبت سایرین سنجیده میشه.

وقتی هدف شما قبولی تو یه رشته پرطرفداره (مثل پزشکی، حقوق، مهندسی مکانیک و ..) رقبای اصلیتون کسانی هستند که اکثرشون پایه ی درسی قوی و سطح هوشی خوب دارن و حداکثر تلاش رو هم به این فاکتورها اضافه کردن‌. خب برای رقابت با این رقبای اصلی باید روزی چند ساعت بخونیم؟ معلومه هر چی بیشتر بهتر. فقط و فقط به توان و جدیت شما بستگی دارد.

شما باید زمان کارهای ضروری و تایم استراحت و تفریح منطقی رو از ۲۴ ساعت شبانه روز کم کنید و بقیه زمانی که باقی می مونه رو بذارید برای درس خوندن (این تایم در روزهایی که مدرسه دارین بین ۵ تا ۸ ساعت و در روزهای عادی بین ۱۰ تا ۱۳ ساعت می‌شه).

اگر ساعت های مطالعتونو بازه های حداکثر یک و نیم ساعت در نظر بگیرید(بیشتر از ۹۰ دقیقه نباشه چون کیفیت مطالعه صدر در صد پایین میاد.) و بعد از هر ۹۰ دقیقه مطالعه هم، یک ربع تا نیم ساعت استراحت درست داشته باشید کیفیت مطالعتون هم حفظ میشه. (درست استراحت کردن به اندازه ی اصولی درس خوندن اهمیت داره به زودی مطلبی در موردش براتون می ذارم).

کمیت و کیفیت مطالعه

این حرف رو شاید شنیده باشید که میگن کمیت مطالعه مهم نیست کیفیتش مهمه! این حرف‌ واقعا خنده داره. چطور کمیت مطالعه مهم نیست وقتی حجم مطالب درسی انقدر زیاده؟ وقتی که رقبامون علاوه بر کیفیت، کمیت مطالعه بالایی هم دارند؟ این حرف مثل این می مونه که شما مهمون داشته باشید و خوشمزه ترین غذا رو آماده کنید ولی فقط به اندازه ی یک بشقاب و بگین مهم نیست که این غذا مقدارش کمه، مهم اینه که خیلی خوشمزه است! (این وسط اون دانش آموزی که کتابو گذاشته جلوش و به خیال خودش چند ساعته داره درس میخونه اما یا حواسش به گوشیه یا توی فکر و خیال غرق میشه که کلا تکلیفش معلومه😐)
پس کمیت و کیفیت مطالعه فقط در کنار هم مارو به نتیجه ی دلخواهمون می رسونن اما به یه مساله ی مهم هم باید دقت کنید :

سرعت مطالعه

بعضی‌ها ساعت مطالعه بالایی دارند اما سرعت مطالعه شون از حد نرمال پایین تره برای همین معمولاً به بودجه بندی آزمون ها هم نمی‌رسند.این افراد اول باید برای مشکل کند خوانی یا وسواس مطالعاتی شون فکری بکنن (به قول اون حکایت معروف، اول باید وقت بذارن برای تیز کردن اره، نه اینکه با اره ی کند کلی زحمت بکشن و زمان بذارن و آخر هم نتیجه نگیرن). ببینید، هدف ما اینه که تا روز کنکور هر سه پایه رو خونده باشیم و با مرور و تست زدن های زیاد به تسلط رسیده باشیم و این که تسلط پیدا کردن به هر مطلب، چقدر زمان می بره کاملا بستگی به پایه ی درسی و سرعت مطالعه ی شما داره. یه حکایت براتون بگم.میگن یه روزی لقمان کنار یک چشمه نشسته بود یه مردی که در حال عبور بود ازش پرسید من کی به آبادی بعدی می رسم؟ لقمان گفت: راه برو.مرد که فکر می‌کرد لقمان سوالش را نشنیده دوباره سوالش را تکرار کرد.لقمان دوباره گفت: راه برو. مرد فکر کرد لقمان دیوانه ست و از کنارش گذشت تا به مسیرش ادامه بده. چند قدمی که رفت، لقمان فریاد زد و گفت یک ساعت دیگه می‌رسی. مرد گفت:پس چرا از همون اول نگفتی؟ لقمان گفت برای اینکه من سرعت راه رفتن تورو ندیده بودم پس نمی تونستم بهت بگم کی به آبادی بعدی می‌رسی.
این الان حکایت ماست. اینکه شما کی به سطح آمادگی ایده‌آل برای کنکور می رسین، بستگی به سرعت حرکت کردن شما داره. اگه پایه ی درسیتون به نسبت رقبا ضعیف تر باشه یا سرعت پیشرفتتون یه مقدار کمتر باشه،این مساله نمی تونه مانع موفقیتتون بشه اما کاملا طبیعی و منطقیه که شما باید به نسبت دیگرات تلاش بیشتری بکنید و زمان بیشتری بذارید تا بتونید خودتونو به رقبا برسونید.موفق باشید

سوالات مشاوره ای خود را در انجمن زیر بپرسید و منتظر پاسخ خانوم هدی مهربان باشید:

پرسش و پاسخ کنکور

برای ورود به انجمن روی لینک  بالا کلیک کنید. 

+ برای دانلود بر روی لینک داخل جعبه سبز رنگ کلیک نمایید.
+برای دانلود با سرعت بالاتر ، قبل از کلیک بر روی لینک دانلود ، VPN خود را خاموش نمایید.
+ برای دانلود آسان تر در ویندوز از نرم افزار IDM و در اندروید از ADM استفاده نمایید.
+ فایل ها را با Adobe Reader اجرا نمایید.

(چنانچه مشکلی برای دانلود دارید اینجا کلیک کنید)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانسیون مطالعاتی کنکور